Afbeelding

IBKI: 'Ingestudeerd toneelstukje bij praktijkbegeleiding werkt niet’

actueel

Ruim twee keer zoveel rijinstructeurs zijn in 2016 gezakt voor hun derde praktijkbegeleiding ten opzichte van het jaar ervoor: 37 tegenover 16. Dit is ongetwijfeld koren op de molen van rijschoolhouders die tegen de prakrijkbegeleiding zijn, zoals Rijscholen in Verzet, dat inmiddels ruim tweeduizend handtekeningen heeft binnengehaald en ook een aantal adhesiebetuigingen binnen heeft. Volgens het IBKI staat vast dat een 'een ingestudeerd toneelstukje met een standaardlesplan niet goed werkt.' 

Dit blijkt uit een overzicht van het IBKI van de slagingspercentages dat is opgesteld na een verzoek van de Centrale Examencommissie WRM.
Vooral bij de eerste praktijkbegeleiding (PB1) is een sterke dalende trend te zien, die door het IBKI wordt verklaard doordat in 2011 en 2012 de PB1 meteen meetelde voor het verlengen van de instructiebevoegdheid. "Dit zorgde ervoor dat kandidaten vaak beter voorbereid naar de begeleiding toekwamen. In de jaren daarna zagen de rijinstructeurs de eerste praktijkbegeleiding vaak als tussentijdse toets en werd vaak gewacht op de specifieke adviezen van de examinatoren. Deze werden dan verwerkt in de tweede praktijkbegeleiding", aldus het IBKI.
Maar ook bij PB2 is een lager slagingspercentage. In 2015 zakten 115 rijinstructeurs voor PB2 en dit is in 2016 opgelopen naar 157. In de derde etappe, PB3, moeten zij alsnog bewijzen rijles te kunnen geven volgens het protocol dat het IBKI daarvoor heeft opgesteld. Van hen haalden 37 de eindstreep niet en zij moesten hun WRM-bevoegdheid inleveren.
Deze stijging is volgens het IBKI lastig te duiden. "Wat in elk geval duidelijk is, is dat een ingestudeerd toneelstukje met een standaardlesplan niet goed werkt. IBKI beoordeelt altijd een op de leerling toegespitste les, waarbij de dagelijkse beroepspraktijk aan de orde komt. Uit reacties van rijinstructeurs tijdens ' IBKI on Tour'  blijkt echter dat veel opleiders nog vasthouden aan het trainen van een heel uitgewerkt lesplan", aldus het IBKI.
De tabellen staan hieronder.

Afbeelding
Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1