Afbeelding

Verbeteringen in theorie-examen ideaal voor iedereen met leesprobleem

actueel

De proef met het doorbladeren van de theorie-examen is een verademing voor mensen met dyslexie en andere leesproblemen. Belangrijk uitgangspunt van de proef is dat van de ongeveer 30 minuten die een theorie-examen duurt, ongeveer drie minuten (25 vragen van elk acht seconden) bestemd is voor de beantwoording van 25 vragen over gevaarherkenning, daar komt vervolgens enige leestijd bij voor de informatieschermen, maar de resterende tijd kan naar eigen inzicht worden besteed aan de overige 40 vragen. Het is alles bij elkaar een vorm van het theorie-examen waar de branche reikhalzend naar heeft uitgekeken.

Mensen met een leesprobleem gingen er al eerder op vooruit doordat er steeds minder tekst en steeds meer beeld in de examenvragen zit en door de recent ingevoerde sleepvragen. Als deze proef leidt tot definitieve invoering van het doorbladersysteem – en de kans hierop is zeer groot, om niet te zeggen 100 procent - dan hebben dyslexiekandidaten nog meer voordeel. Bovendien kan nog altijd extra theorietijd worden ingekocht.

20-25 minuten
Voor de 40 vragen in de andere categorieën heeft een kandidaat, afhankelijk van de snelheid waarmee hij of zij leest, alles bij elkaar grofweg tussen de 20 en 25 minuten. Vooral voor de theorieopleiding is dit belangrijke informatie, want met deze wetenschap kun je de kandidaat veel beter voorbereiden op wat komen gaat.

Datum invoering
Na de proef met het parkeren van vragen en doorbladeren (zie het bericht dat hierover eerder vandaag op Rij-instructie.nl verscheen), krijgen de kandidaten een vragenlijst toegestuurd. De definitieve evaluatie wordt voor half maart verwacht en dan kunnen nog zaken worden aangepast. De datum van de definitieve invoering staat derhalve nog niet vast. Uitgevers van leermiddelen krijgen hoe dan ook een paar weken de tijd hun materiaal aan te passen aan de nieuwe omstandigheden, zo laat het CBR weten.

Nog niet klaar
Met de invoering van deze verbetering is het CBR nog niet klaar met de vernieuwing van het theorie-examen. Het CBR zegt hierover: "Het nieuwe systeem (iTEC) biedt ons veel mogelijkheden om het theorie-examen nog beter te maken. En die gaan we volop gebruiken. We onderzoeken nu of welke andere nieuwe vraagtypen we kunnen invoeren. Maar het is nu nog te vroeg om daar iets over te zeggen. We testen alles eerst in de praktijk. Want we willen zeker zijn dat ons examen goed is en blijft."

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1