Afbeelding

Handsfree bellen: we kijken meer, maar niet beter

actueel

Tijdens handsfree bellen in de auto kijkt de bestuurder meer in het rond, maar de focus op relevante zaken in het verkeer, zoals verkeersborden en overige weggebruikers, is veel minder dan met handheld bellen. Er wordt liefst 44 procent minder naar verkeersborden gekeken en 28 procent minder naar andere weggebruikers ten opzichte van wanneer ze niet gebeld werden. Ook wordt minder lang in de linker zijspiegel gekeken en meer op het middenvak gereden dan wanneer bestuurders aan het bellen waren.

Dit toont onderzoek van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) aan. Bij het onderzoek moesten de deelnemers een kort traject op de snelweg afleggen. Ze kregen op de heenweg of op de terugweg een telefoontje en door een zogeheten eye-track bril kon worden nagegaan waar de proefpersoon naar keek tijdens beide situaties. Het blijkt dat er wel meer wordt gekeken, maar niet beter. Het handsfree bellen had verder rechtstreeks gevolg op het waargenomen gedrag van de bestuurders: drie bestuurders die handsfree aan het bellen waren, reden de afrit voorbij en één bestuurder kreeg een snelheidsboete.

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1